جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024
1397/11/29
دسته بندی :
سیاسی
کدخبر : 26800
234
چاپ :

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس صبح امروز با حضور رییس جمهوری، وزیر نفت و جمعی از مسئولان افتتاح

به گزارش ایسنا، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت ...

به گزارش ایسنا، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.
فاز سوم این پالایشگاه در روزهای گذشته به بهره‌برداری رسید و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در این پالایشگاه، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت قرار گرفت و از واردات بنزین بی‌نیاز شد.
بر اساس این گزارش، حسن روحانی پیش از حضور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور در پالایشگاه پالایشگاه بندرعباس از پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفت‌گاز پالایشگاه بندرعباس نیز بهره برداری کرد.
این پروژه باعث شده است کیفیت ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ و کیفیت روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو ۴ تبدیل شود.
در این مراسم، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان این‌که پیشرفت فیزیکی پروژه ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۹۱، ٥١درصد و هزینه کرد آن ٢.٥میلیارد یورو بوده است، افزود: میزان پیشرفت در سال ۱۳۹۲، ٦٤درصد، در سال ۱۳۹۳، ٧٦ درصد، در سال ۱۳۹۴، ٨٤ درصد، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب ٩١و ٩٤درصد و در حال حاضر صد در صد است.
وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که در سال آخر انجام شد این بود که این پروژه بزرگ به چندین پروژه کوچک و هدفمند تقسیم شد و هدف را تولید و ایجاد درآمد و تکمیل فازهای باقی مانده تعیین کردیم.
معاون وزیر نفت با اشاره به راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار کرد: بعد از تثبیت فاز اول تأمین سرمایه فاز دوم مهم‌ترین چالش ما بود، با دستور رئیس جمهوری قرار شد تأمین سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی صورت بگیرد، اما این فرایند با مشکلاتی مواجه شد.
صادق آبادی ادامه داد: برای تأمین سرمایه در کوتاه مدت شرکت نیکو از محل فروش نفتای ترش پروژه، منابعی را در اختیار پالایشگاه قرار داد.

تولید ۳۰ میلیون لیتر بنزین فاز دوم پالایشگاه در تابستان

وی در ادامه با اشاره به پیک مصرف بنزین در کشور در فصل تابستان، گفت: میانگین مصرف بنزین در تابستان ٩٧ میلیون لیتر بود که در این شرایط فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ٣٠میلیون لیتر بنزین تولید کرد و تحویل داد.

کمک ستاره خلیج فارس به واحدهای پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس باعث جهش قابل توجه تولید بنزین، نفت گاز و گاز مایع شد، افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس خوراک واحدهای پتروشیمی را تأمین و به عرضه ارز در کشور کمک کرد.
صادق آبادی اظهار امیدواری کرد: راه اندازی فاز چهارم ستاره خلیج فارس و افزایش ظرفیت از طریق بهبود تکنولوژی به افزایش ظرفیت تولید بنزین کمک کند.
در ادامه وزیر نفت هم بیان این‌که ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت ١.٧ میلیون بشکه بوده است، افزود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این ظرفیت به ٢.١ میلیون بشکه رسیده است. به عبارت دیگر ظرفیت پالایشی کشور ٢٠ درصد افزایش یافته است.

ظرفیت تولید بنزین دو برابر شد

بیژن زنگنه درباره ظرفیت تولید بنزین در کشور توضیح داد: ظرفیت تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، ٥٢ میلیون لیتر بوده که با اضافه کردن اکتان افزا به ٥٨ میلیون لیتر می‌رسید. این میزان در سال جاری به ١٠٥میلیون لیتر رسیده است و تا پایان سال از ١٠٥میلیون لیتر نیز بیش‌تر خواهد شد. ظرفیت تولید بنزین طی پنج سال دو برابر شده است.
وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: این بار برعکس گذشته که آمریکا برای واردات بنزین ایران مشکل ایجاد کرده بود، نتوانست ایران را با بنزین تهدید کند.
زنگنه از توانایی ایران برای صادرات بنزین خبر داد و افزود: عمداً صادر نمی‌کنیم زیرا می‌خواهیم ذخایر خود را افزایش دهیم. از مهرماه سال جاری واردات بنزین قطع شده و در بودجه سال آینده هم ردیفی برای واردات بنزین نیست.

تولید روزانه ٧٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥

وی در ادامه با بیان این‌که در سال ۱۳۹۱، بنزین با کیفیت یورو در کشور تولید نمی‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر در پالایشگاه‌های اراک و اصفهان، روزانه ٢٨ میلیون لیتر، در پالایشگاه بندرعباس روزانه١٢ میلیون لیتر و در پالایشگاه تبریز روزانه سه میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود که با احتساب تولید پالایشگاه ستاره، روزانه ٧٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود.
زنگنه هم‌چنین با بیان این‌که به دلیل تحریم آمریکا نمی‌توان از فاینانس اروپا و سایر کشورها برخوردار شد، افزود: در این راستا طرح‌های زیست محیطی به دلیل فشارهای آمریکا که مدعی حفاظت از محیط زیست است، متوقف شده است.

ظرفیت تولید گازوئیل یورو هفت برابر شد

وزیر نفت درباره تولید نفت گاز (گازوئیل) یورو گفت: میزان تولید نفت گاز یورو در سال ۱۳۹۱، شش میلیون لیتر بوده که این میزان در حال حاضر، ٤٤ میلیون لیتر است و تولید گازوئیل یورو هفت برابر شده است.
وی در ادامه با بیان این‌که پالایشگاه ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پارس جنوبی است، توضیح داد: پارس جنوبی یک زنجیره پتروشیمی و یک زنجیره پالایشی نزدیک به ٤٠٠ هزار بشکه دارد که ستاره خلیج فارس بخشی از این زنجیره است.
وزیر نفت با بیان این‌که فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده کلنگ‌زنی است، اظهار کرد: می‌توانستیم از رئیس جمهور بخواهیم کلنگ‌زنی کند اما نخواستیم کار نمایشی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه کاربران

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
آژانس خبری کاریک

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آژانس خبری کاریک می باشد.